Els integrants de Granissat ens conten el procés de disseny i creació del video promocional per a la Diputació de València.
L’estudi Granissat (amb la col·laboracio de l’historiador Vicent Baydal i l’actriu Mari Giner) ha sigut el triat per la Diputació de València per desenvolupar el seu tradicional vídeo sobre el lèxic de les Falles. ‘D’on venen els Falles?’ és el cinqué vídeo produït per la corporació provincial per a difondre aquest registre propi de la festa; es tracta d’un audiovisual pensat per a xarxes i missatgeria instantània.
DissenyCV: Com va ser l’encàrrec i el briefing?
Granissat: Per tercer any consecutiu la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València es va posar en contacte amb nosaltres per realitzar el ja tradicional vídeo sobre lèxic de falles. Per a nosaltres és un plaer i a la vegada un repte. Els dos vídeos anteriors havien sigut nominats als Premis La Lluna de la publicitat valenciana, com millor campanya d’ús del valencià i amb el d’este any volíem canviar d’estil i alhora superar-nos. Els dos anys anteriors les temàtiques havien sigut els actes i la indumentària, i vam pensar en proposar a la Diputació fer un vídeo per a este any sobre l’origen de la festa. Van acceptar de seguida i més encara quan vam dir que havíem pensat en l’historiador Vicent Baydal com assessor històric. Amb Vicent ja hem fet altres vídeos divulgatius sobre història dels valencians i a banda d’admirar-lo pel seu treball, l’estimem molt a l’estudi perquè ens ha recolzat sempre. Ens va alegrar molt que contaren amb nosaltres per tercer any i ens va motivar més si cap que ens donaren via lliure per proposar la temàtica de l’origen de la festa.
DissenyCV: Per què heu triat la tècnica del collage animat?
Granissat: A l’estudi estem treballant molt per explorar noves idees i aplicacions amb l’animació. Es un repte que ens hem marcat i que ens encoraja molt. Per a les campanyes de 2018 i 2019 havíem fet dos peces audiovisuals en les que predominava la imatge real, encara que amb tocs d’animació digital. Però el cas és que per a este any volíem innovar en tots els sentits. Vam optar per l’animació amb tècnica de collage perquè ens venia al pèl per parlar dels dos segles d’història de les Falles. Els retalls de fotos antigues conjugats amb elements gràfics que remeten a la modernitat ens permetia fer un joc visual trencador i provocador, alhora que generava una línea temporal passat-present-futur molt interessant.
DissenyCV: Com valoreu la relació entre el món de les falles i del disseny? Vegeu algun tipus d’evolució en este sentit?
Granissat: Les falles són disseny. Els valencians i valencianes tenim un llegat artístic al voltant del disseny impressionat: la ceràmica, les teles i en concret la seda, l’arquitectura, el moble, la cartelleria… i també les falles, com element creatiu folklòric per excel·lència de la ciutat de València. La cartelleria, els ninots, els llibrets, l’escut de cada falla, tot és disseny dins de les falles. Altra cosa és que la relació entre les falles i els estudis hauria de ser més estreta. D’uns anys cap ací grans dissenyadors com Iban Ramon o Dídac Ballester venen treballant habitualment entorn a temàtiques falleres i això és molt positiu i necessari per a les dos parts. En Granissat vam poder dissenyar la portada del llibret de la Falla Lepant i vam estar nominats al premi Ortifus l’any passat. L’experiència va ser molt bona i ens agradaria molt poder seguir treballant amb el col·lectiu faller. En general les falles i els estudis de disseny hem de col·laborar i treballar més junts, perquè quan ho fem el resultat sempre és positiu tant per a la festa com per al disseny valencià.
DissenyCV: Heu tingut feedback sobre el vostre treball?
Granissat: El vídeo ha tingut una rebuda impressionant. Podem dir que en poques hores «D’on venen les falles?» s’ha fet viral en xarxes socials i en tant sols 24 hores des de la seua publicació superava ja les 20.000 reproduccions. Grans mitjans de comunicació a nivell estatal com La Vanguardia, ABC o Cope s’han fet ressò. Els comentaris han sigut molt positius i hem rebut felicitacions tant del món del disseny com del món faller i de la societat civil en general, així que per a nosaltres és un orgull i una alegria que haja agradat tant. A més, hi ha un col·lectiu que ens ha donant molt bon feedback i és l’educatiu. Que els i les mestres ens envien missatges dient que els agraden les nostres campanyes i que les volen posar en les seues classes sempre és un motiu més d’orgull. Quan el disseny transcendix d’allò creatiu i arriba a influir de forma positiva en la societat, per a nosaltres és el millor dels premis.