Parlem amb Vicent Ramon, dissenyador de Bocairent que ha sigut l’elegit per dissenyar els cartells i la imatge gràfica de la nova edició de la Fira de València, una convocatòria que arranca de finals del segle XIX, amb aportacions dels més rellevants dissenyadors gràfics valencians.
Text: Tomás Gorria
DissenyCV: Podries contar-nos un poc sobre el briefing i el procés de creació de la imatge?
Vicent Ramon: Des de l’Ajuntament de València volien un cartell principal, que englobara el més important de la fira, i altres cinc cartells per als actes o seccions amb més rellevància de la fira. Em van transmetre que la imatge principal havia de representar la batalla de flors, la música i els concerts, així com els focs artificials. La imatge gràfica de la Gran Fira de València 2024 vol ser un crit a la participació de totes les persones en la multitud d’actes que s’han programat.
La construcció del cartell principal de la Gran Fira és una síntesi de diferents moments, sentiments o emocions que ens transmeten que arriba la Fira. Un clavell de la batalla de flors, una trompeta que representa la música i la multitud de concerts de Vivers, així com els focs artificials, ixen al carrer empentats pel buf de la persona que toca la trompeta, transmetent-nos que la participació de tots els valencians és el motor de totes les activitats de la Gran Fira de València.
DissenyCV: La imatge de la Fira es subdivideix en sis cartells. Supose que això farà més complex l’encàrrec.
Vicent Ramon: Sí, has de plantejar una gràfica conjunta, tant en la disposició dels elements, colors, tipografia… Ha de funcionar en tots els cartells per igual, i que en un primer cop d’ull de qualsevol dels cartells s’identifique com a part de la campanya. Pel que fa als cartells temàtics, en tots ells veiem algun motiu en gran que ens deixa clar de què tracta cadascuna de les seccions o activitats que s’anuncien. També, en tots ells, estan molt presents les persones participant en la Gran Fira, així com la nit, que és quan més activitats es desenvolupen. En definitiva, es tracta d’un conjunt de cartells alegres, festius i que ens transmeten energia positiva i ganes de participar en les diferents activitats.
DissenyCV: El teu estil d’il·lustració és reconeixible. Això és un problema o, al contrari, un avantatge a l’hora de ser contractat?
Vicent Ramon: Supose que és, per a alguns treballs, un avantatge, encara que no sempre. El client, abans de contractar, pot fer-se una idea de la línia de treball i de com serà, almenys, la part gràfica de la imatge.
DissenyCV: Sorprén la versatilitat temàtica i la varietat en els teus treballs. També la diversitat en els teus clients, a nivell nacional i els reconeixements internacionals (Bolívia, Mèxic…). Un amic comú et defineix com el Renau del segle XXI. Intuïsc que els cartells de Renau, Ballester o Raga de la Fira t’han servit d’inspiració. Dels il·lustradors valencians del segle XX, de qui creus que has rebut més influència?
Vicent Ramon: Gràcies per les teues paraules. La veritat és que les meues influències poden estar en els cartells antics, encara que amb una gràfica actual. Intente que els cartells conten alguna cosa, tinguen un concepte o missatge molt clar. A banda, que siguen cartells; vull dir amb això que en un primer cop d’ull les persones que els veuen entenguen què és el que anuncia el cartell… També una cosa molt important en el meu treball és el color, intente que siguen imatges amb molta força i contrast cromàtic.
DissenyCV: Es pot viure del disseny des de Bocairent?
Vicent Ramon: Sí, encara que també tinc clients de Bocairent o la zona, molts dels clients que tinc són de diferents parts. Hui en dia no hi ha fronteres.