Alba López Soler, Premi Ovidi 2016 de Disseny

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrBuffer this pageEmail this to someonePrint this page

Pel seu treball a L’amor i la ferocitat (Bureo Músiques, 2016), de Pau Alabajos.

Text: Cèsar Amiguet. 

Alba López,  guanyadora del Premi Ovidi de Disseny 2016, ja va quedar finalista en l’edició de 2015 amb el disseny de ‘Tot és ara’, d’Aspencat. El jurat, format per Raquel Navalón i qui signa este article, ha valorat molt possitivament la coherència entre la forma i el contingut d’un treball amb reminiscències artesanals, però perfectament reproduïble industrialment.

 Amb la coberta impresa en òfset sobre cartolina kraft, el llibret enganxat al seu interior, i la serigrafia negre sobre blanc de la galeta del CD, Alba utilitza amb contenció les possiblitats del suport, sense afegits innecessaris, la qual cosa contribueix a destacar per damunt de tot la il·lustració de la portada, un gran cor que se’ns apareix quasi bé com un animal independent, com subratllant que Pau Alabajos ho ha tornat a fer i ens l’ha tornat a posar a la mà, o a la gola. 

12299292_10208030296904738_5419985943059334382_n

Portada. Il·lustració i disseny d’Alba López Soler.

 En paraules del mateix Pau “necessitàvem un cor rotund per a la portada, que explicara icònicament d’un sol colp d’ull la dualitat del disc: unes cançons més íntimes i autobiogràfiques, unes altres més socials i col·lectives, però totes escrites amb la mateixa visceralitat, arrancant les capes de roba, de pell, de nervis i d’ossos que cobreixen les emocions i no les deixen emergir a la superfície”; i afegeix Alba: “quan em va dir el títol que anava a posar-li, ho vaig entendre tot. Un cor realista amb una taca de sang era el més indicat per a il·lustrar L’amor i la ferocitat“.

La combinació entre tipografia typewriter i lletra manuscrita –des de la portada fins a la pàgina de crèdits–, amb anotacions al marge, correccions i esborradures incloses, representa molt bé l’ambient de les sessions de gravació incorporant elements típtics del quadern de viatge: fotografies enganxades, retalls i esgarrapades, tot plegat molt ben integrat amb el conjunt del disseny.

pau-alabajos-alba-lopez-soler-lamorilaferocitat

Impressió òfset sobre paper kraft a la coberta i paper reciclat per al llibret.

 “La sensibilitat d’Alba amb la llapisera, la cura pels detalls més insignificants, la seua mirada sintètica i conceptual: era la il·lustradora perfecta per a un treball discogràfic tan personal, que fuig de convencionalismes i que posa l’accent en l’artesania de les cançons: el CD està gravat en rigorós directe, sense photoshop, amb el fregit de les vàlvules dels amplificadors i les respiracions inevitables quan cantes prop del micròfon”, conclou Pau.

 Cal destacar el magnífic treball fotogràfic de Xepo WS http://xepows.tumblr.com/, que retrata l’amic Pau en l’aventura de l’enregistrament del disc als estudis Alex the Great de Nashville (Tennessee), posteriorment masteritzat per Jim DeMain de Yes Master Studio. “És un treball molt personal pel cantautor, i vam decidir que ho havíem de representar en el disseny. Ahí va sorgir la idea de fer un diari de viatge, utilitzant les fotografies de reportatge que havia fet Xepo a l’estudi de gravació, apunts i acords de les cançons, així com la pròpia lletra de Pau escrita a mà”, diu Alba. “Sincerament, treballar amb aquest material tan bèstia va ser tot un luxe. Així que els estic molt agraïda als dos per comptar amb mi en aquest projecte fet tant des de dins”.

Fotografies de Xepo WS.

Fotografies de Xepo WS.

 Els finalistes
La resta de finalistes de la categoria disseny han estat:

  • Federico Fernández (il·lustracions) i Borja Pons (disseny), per Dies de ràdio (Estudis Xaloc) de Carles Pastor https://carlespastordiesderadio.bandcamp.com
  • Alberto Beltrán (portada) i Enric Alepuz (disseny), per Oh, germanes! de Gener (Mésdemil) https://mesdemil.bandcamp.com/album/gener-oh-germanes
  • Münster Studio (disseny), per Sendes salvatges d’Inèrcia (Mésdemil)
  • https://mesdemil.bandcamp.com/album/in-rcia-sendes-salvatges

El jurat de disseny

Raquel Navalón desenvolupa projectes de disseny gràfic supeditats a la seua pròpia filosofia de treball –less is more– on la funcionalitat està per sobre de la forma en defensa de la simplicitat i de l’ús econòmic dels recursos. Actualment compagina els seus projectes professionals amb els estudis de Dídac Ballester i David Cercós. Ha cursat estudis de Fotografia i Disseny Gràfic en l’EASD de València. Distints tallers i cursos de tipografia i edició amb Establiment, José Luis Martín, Montse Mas, Marc Salines i Carlos Rossell, entre d’altres. http://lalessismore.com

Cèsar Amiguet, de formació multidisciplinar, es llicencià en Belles Arts a la facultat de Sant Carles de València. Dissenyador gràfic des de 1999, els seus clients van des del món associatiu fins a institucions, sempre relacionat amb la cultura de base i d’arrel popular. Va estudiar història del cinema i crítica cinematogràfica amb Vicente Ponce. Forma equip amb Anna Roig Llabata a Lavalenciana, i des del 2007 treballa com a director artístic a Escola Valenciana, on dissenya campanyes com ara el ‘Sí al valencià’, les Trobades, La Gira de música en valencià, les campanyes pel foment de la matriculació en valencià o el Voluntariat Lingüístic. http://www.amiguet.es

XI Premis Ovidi

El lliurament dels Premis Ovidi enguany s’ha celebrat per primera volta fora de la ciutat de València, a l’Auditori de Castelló i dins del marc de la programació del Trovam!, la Fira Valenciana de la música que s’hi celebra des de fa quatre anys. L’acte, organitzat pel Col·lectiu Ovidi Montllor de músics i cantants en valencià, va estar conduït per la periodista alcoiana Amàlia Garrigós.

 

Guardonats i guardonades dels Premis Ovidi 2016.

Guardonats i guardonades dels Premis Ovidi 2016.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrBuffer this pageEmail this to someonePrint this page